Tips over organisatieverandering? Meld je aan voor onze Nieuwsbrief en krijg een gratis hoofdstuk uit Verandering 3.0

Kill your darlings – de Marie-Kondo-opruim-methode voor organisatieverandering

In verandertrajecten moet je er altijd van alles bijdoen. Extra. Bovenop je toch al overvolle agenda. Ook al roepen verandermanagers en soortgenoten nog zo hard dat je dat anders moet zien. Dat ‘het er niet bij komt, maar in de kern van je werk zit en je uiteindelijk tijd oplevert’.  Het vraagt toch echt aandacht. En dus […]

In verandertrajecten moet je er altijd van alles bijdoen. Extra. Bovenop je toch al overvolle agenda.

Ook al roepen verandermanagers en soortgenoten nog zo hard dat je dat anders moet zien. Dat ‘het er niet bij komt, maar in de kern van je werk zit en je uiteindelijk tijd oplevert’. 

Het vraagt toch echt aandacht. En dus tijd. Tijd die er te vaak onvoldoende is. Het gevolg? Veranderingen en ontwikkeltrajecten die nooit fatsoenlijk van de grond komen en verdwijnen in de veelheid der dingen.

Mooie plannen en nieuwe initiatieven zijn er genoeg. Beginnetjes maken ook. Heisessies om een nieuw sturingsmodel te verkennen, workshops om leidende principes te bepalen, ‘weekly standups’ om elkaar beter op de hoogte te houden. En vergeet niet dat we ook nog afdelingsoverleggen, visiegroepen, klankbordgroepen en natuurlijk de stuurgroep hebben. 

Wat in de regel onderbelicht blijft, is wat er dan niet meer gebeurt. Waar je mee gaat stoppen. 

Want iets nieuws invoeren vraagt ook om ruimte om te kunnen veranderen. 

En het is onderdeel van de verandering. Om gezonder te leven haal je niet alleen extra appels, wortels en komkommers in huis, je zorgt er ook voor dat je de voorraad chips, dropjes en Twixen uit de kast verdwijnt.

Foto van Ferenc Horvath op Unsplash

Blijkbaar vinden we stoppen een stuk lastiger dan nieuwe dingen beginnen. 

Dus hoe doe je dat, goed opruimen? 

Daarvoor doen we inspiratie op bij de überpopulaire opruimgoeroe Marie Kondo. De Japanse die van het meest on-sexy onderwerp, opruimen, een hitserie op Netflix wist te maken. 

De zes basisregels van haar ‘KonMarie-methode’ zijn: 

1. Committeer jezelf om op te ruimen

2. Stel je je ideale levensstijl voor

3. Begin eerst met het weggooien, dan pas met inrichten

4. Sorteer netjes op categorie met het opruimen

5. Volg de juiste volgorde

6. Vraag jezelf af of je blij wordt van het item 

Deze regels hebben menig leven veranderd als je de serie mag geloven.  En je kunt ze zo toepassen op organisatieveranderingen. Alle zes. We lichten er hier drie toe. 

Moet jij eens kijken hoe sexy opruimen wordt. 

Regel 2: Bepaal een duidelijke Gewenste Uitkomst, of fris die nog eens goed op. 

Breng een groep mensen uit je organisatie bij elkaar. Collega’s die goed zijn in ‘huppakee, weg ermee’, maar ook degene die als het nodig is, even op de rem trappen.  Mensen die kunnen beslissen over wat weg mag, maar net zo goed de mensen die dagelijks te maken hebben met hoe de besluiten van hogerhand uitwerken in de praktijk. En een paar notoire klagers en dwarsdenkers. 

Benoem met deze groep waar jullie naartoe werken. En doe dat met hoofd, hart en handen: slim bedacht, wat kloppend voelt en wat praktisch uitvoerbaar is. 

Hoe ziet bijvoorbeeld jullie ‘Integraal sturen’ eruit als je dat echt aan het doen bent? Zet met elkaar de klok een jaar of drie vooruit en beschrijf hoe de wereld er dan uitziet, ervan uitgaande dat je dan hebt bereikt wat jullie willen bereiken. 

Dit geeft je een ijkpunt voor alles wat hierna komt. Om te kunnen bepalen wat dus niet meer past en weg mag. En om goed voor de ogen te houden waarvoor je aan het opruimen bent op de momenten dat dit niet vanzelf gaat. Een beetje ‘oomph’ moet jullie gewenste uitkomst dan wel hebben. Je moet er zin in krijgen, al is het met licht knikkende knieën. 

Regel 3: Begin met schrappen, ga dan pas opnieuw inrichten.

Je muren een nieuwe laag verf geven is een stuk aantrekkelijker dan oude lagen behang er zorgvuldig afkrabben. Maar het wordt een stuk mooier als je wél eerst die oude zooi eraf haalt. Zo is het ook met opruimen van oude projecten en onnodige procedures. 

Gooi alles wat je hebt op een hoop. Ja, hier mag je die muren weer vol post-its plakken met alles wat je in huis hebt. Alle projecten. Alle procedures. Alle vergaderingen, etc. Om ze daarna om te plakken naar wat weggaat, wat je houdt we en eventueel wat je wel moet houden, maar dan wel aangepast

En dan aan de slag. 

Eerst die oude handboeken waar niemand meer in kijkt wegdoen. Driekwart van de vergaderingen schrappen. Of schaf zoals onder andere Achmea het hele beoordelingsgesprek af, omdat het niets toevoegt. 

Zo ben je niet alleen ruimte aan het maken voor wat je anders wilt gaan doen, maar ook al aan het veranderen door wat je niet meer doet. Hè, lekker! 

Regel 6: Vraag je bij alles wat je onderhanden neemt af: helpt dit ons om dichter bij onze gewenste uitkomst te komen of staat het eerder in de weg? 

Marie Kondo stelt bij ieder item de vraag: ‘Does it spark joy?’ 

Bij een verandertraject is de vraag: helpt dit ons om ons doel te bereiken? ‘Does it spark change?’ Omdat jullie doel nu eenmaal niet per sé plezier is. Ook al zou dat soms best iets meer mogen

Er horen ook dingen bij waar je misschien niet meteen van gaat huppelen van vreugde, maar die nu eenmaal gewoon moeten. De boekhouding doen moet nu eenmaal, anders steekt de belastingdienst snel een stokje voor alles wat je doet. Of je daar nu gelukkig van wordt of niet. 

Maar vraag je wel af of het écht (zelf) moet. Bewaar geen dingen uit sentiment. Of uit angst. 

Zoals de oma van een vriendin die werkelijk álles bewaarde. Op haar stampvolle zolder stond zelfs een klein doosje, keurig gelabeld met: ‘touwtjes, te kort om te bewaren’. 

Zo. Opgeruimd. Gauw nieuwe plannen maken? 

Ja, natuurlijk. 

Maar laat je niet verleiden om alle ruimtes te vullen, alleen omdat het kan. Toch dat leuke nieuwe projectje, die handige planningstool die bij anderen ook goed lijkt te werken, …  

Dat vraagt discipline. Healthy habits ontwikkelen. Af en toe start-stop sessies inbouwen om weer even stil te staan bij wat je allemaal hebt [link naar eerder blog op managementsite]. Bij alles wat je start goed de vraag stellen wat je dit gaat opleveren en kosten. En wat wordt jullie eigen versie van de Kondo-regel: ‘een nieuw kledingstuk erin = een oude weg’?


Dit blog verscheen eerder op Managementsite.nl.


Lees ook: Kappen met dat verandertraject!

Lees ook: Hoe kom je als organisatie sterker uit deze ellende? – ook al wil je eigenlijk zo snel mogelijk terug naar normaal.

print dit artikel

Thema: hoe verandert ons gedrag, al dan niet van nature?
Meer over dit thema

Uitkomstgericht werken: aandacht ombuigen van problemen oplossen naar uitkomsten realiseren.
Meer over deze van de 7 essentiële principes over Veranderen 3.0

About the author

Wendy Nieuwland is een van de partners van Gewoon aan de slag en mede auteur van het boek ‘Veranderen 3.0 - zeven essentiële principes voor organisatieverandering van binnenuit.’

Leave a Reply


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.