‘Hoe zorgen we dat we als onderwijsteam weer goed op de rit komen?’ Dat was de vraag die Techniek College Rotterdam – Mobiliteit aan ons stelde. Er waren meerdere zaken die niet goed gingen, van de mopperende inspectie tot mopperende studenten en ouders. Docenten zaten te veel op een eiland te werken, terwijl de sector […]
‘Hoe zorgen we dat we als onderwijsteam weer goed op de rit komen?’
Dat was de vraag die Techniek College Rotterdam – Mobiliteit aan ons stelde.
Er waren meerdere zaken die niet goed gingen, van de mopperende inspectie tot mopperende studenten en ouders.
Docenten zaten te veel op een eiland te werken, terwijl de sector stevig aan het innoveren was door nieuwe technologie in auto’s.
Mieke Peltenburg, onderwijsteamleider vertelt:
‘Binnen de teamcultuur was er onvoldoende gevoel van veiligheid en een gebrek aan structuur. Er waren wel coördinatoren met als doel de boel in goede banen te leiden, maar er was veel onduidelijkheid over wat deze rol betekent. Al met al had het team weinig slagkracht. Hier kwamen we zelf niet uit. We zochten naar ondersteuning hierbij. Nadat we met drie bureaus hadden gesproken, hebben we gekozen om met Gewoon aan de slag samen te werken. Doorslaggevend was dat jullie een goede klik hadden met onze coördinatoren en docenten.
Het team coördinatoren heeft met hulp van Gewoon aan de slag een meerjarig-ontwikkelplan vormgegeven, met name gericht op hoe de zij onderling samen willen en moeten werken.
Waar we vooral goed op terugkijken is de persoonlijke benadering van Gewoon aan de slag.
Ook de on track/off track-bijeenkomsten waar we de voortgang met elkaar bespraken en jullie aanwezigheid bij de coördinatoren-overleggen waren essentieel.
We hebben als team gewerkt aan het opdelen van onze doelen in kleine stappen en zo op lange termijn succes te behalen. Ook was het voor onze belangrijk dat er aandacht was voor leren aanspreken van elkaar en eigenaarschap te nemen.
Hierdoor zijn de coördinatoren gegroeid in hun rol en is de overlegstructuur binnen ons team geoptimaliseerd. De begeleiding heeft ons extra power gebracht en nieuwe inspiratie en inzichten gegeven met betrekking tot het belang van het onszelf blijven verbeteren als team.
Effect hiervan is dat er door de hele school meer structuur is, en daardoor minder fouten. We weten met elkaar de jaarcyclus beter in te plannen, en worden minder overvallen door incidenten.
De resultaten zijn stukken verbeterd, de inspectie is tevreden. Ook het MTO is weer positief!
Waar we eerst lastigste jongetje van de klas waren binnen Techniek College Rotterdam, staan we nu in de schijnwerpers als voorbeeld voor anderen.
We weten ook dat er nog genoeg te verbeteren is, maar we weten nu beter hoe we dat zelf kunnen doen.
We geven Gewoon aan de slag een 8 en zouden jullie zeker willen aanraden bij andere onderwijsteams in ons college.’
Mieke Peltenburg & Jantien van ‘t Hof
Onderwijsteamleider Mobiliteit TCR & beleidsmedewerker kwaliteit
Lees hier meer klantervaringen