Tips over organisatieverandering? Meld je aan voor onze Nieuwsbrief en krijg een gratis hoofdstuk uit Verandering 3.0

‘Jij krijgt geen koffie!’ zei de koffiedame

Context In het grote muziekcentrum is de afgelopen jaren niet alles op rolletjes verlopen. De directie heeft een paar keuzes gemaakt die vooral voor de medewerkers van de back-office vervelende gevolgen hadden. Zo zijn IT-systemen aangeschaft die het werk voor hen juist moeilijker maken. En de nieuwe kantoortuin waar ze werken was een groot fiasco: […]

Context

In het grote muziekcentrum is de afgelopen jaren niet alles op rolletjes verlopen.

De directie heeft een paar keuzes gemaakt die vooral voor de medewerkers van de back-office vervelende gevolgen hadden.

Zo zijn IT-systemen aangeschaft die het werk voor hen juist moeilijker maken. En de nieuwe kantoortuin waar ze werken was een groot fiasco: de temperatuur was niet te reguleren (te warm óf te koud), en de akoestiek was belabberd. En dat in een muziekcentrum.

Samen met de manager back-office is de directie hard aan het werk om deze problemen op te lossen. Ook de manager zit met deze problemen in zijn maag. De directie maakt steeds keuzes die onvoldoende eerst met hem overlegd worden, waardoor hij er geen grip op krijgt.

Na het zoveelste pittige overleg hierover loopt hij naar de balie waar bezoekers worden ontvangen. Voor zowel gasten als medewerkers is daar altijd vers gezette koffie te krijgen.

Maar nu kijkt de koffiedame hem strak aan en zegt:

‘Jij krijgt geen koffie!’

 

Van welk patroon is dit een fractaal?

In deze organisatie zijn loyaliteiten van groot belang. Medewerkers onderling steunen elkaar door dik en dun. Dat zie je ook terug aan de zeer actieve OR.

Deze loyaliteit heeft twee kanten. Er is veel ‘wandelgang’: iedereen praat met iedereen en roddels vliegen vrolijk door de lucht.

Dat raakt gelijk de tweede keerzijde: roddels gaan meestal over mensen met een leidinggevende rol. Want ‘die horen niet bij de groep waar je loyaal aan bent’, zo is de mores.

Er is een grote kloof tussen medewerkers en leidinggevenden.

Een tweede patroon in deze organisatie is dat de medewerkers goed zijn in het managen van het management. Leidinggevenden durven niet zomaar een beslissing te nemen of bij te sturen op de kaders uit angst voor gedoe of zelfs regelrechte opstand.

Dit patroon was de reden voor de directie om de veranderingen bij de back-office, die echt nodig waren, achter gesloten deuren te regelen.

Tel deze twee patronen bij elkaar op, en je ziet hoe het voor de koffiedame volstrekt logisch is om de manager koffie te weigeren. Hij had het verprutst in de ogen van de medewerkers. Doordat de veranderingen achter gesloten deuren plaatsvonden, kon zij onmogelijk zien dat er hard gewerkt wordt aan verbetering en de betreffende manager er ook niet veel aan kon doen.

Vanuit haar loyaliteit met de collega’s, voelt de koffiedame vooral mee met hen. En dus maakte ze een punt naar de leidinggevende. ‘Deze is voor mijn matties’.

En dat lukt. Volledig overrompeld druipt de manager af. Mompelend: ‘zie je wel, er komt altijd gezeik van’.


Hier vind je meer inspiratie over Veranderen van binnenuit

print dit artikel

Leave a Reply


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.