Het intussen beroemde boek van Laloux behandelt een grove geschiedenis van de ontwikkeling van organisaties tot de (nu) meest moderne vorm: Teal organisaties. Waarin drie kernelementen centraal staan: zelforganisatie, ‘heelheid’ (bring your whole self) en werken vanuit ‘purpose’. Hoewel het wat ons betreft soms wat al te idealistisch is omschreven en als ‘de beste’ manier, […]
Het intussen beroemde boek van Laloux behandelt een grove geschiedenis van de ontwikkeling van organisaties tot de (nu) meest moderne vorm: Teal organisaties. Waarin drie kernelementen centraal staan: zelforganisatie, ‘heelheid’ (bring your whole self) en werken vanuit ‘purpose’.
Hoewel het wat ons betreft soms wat al te idealistisch is omschreven en als ‘de beste’ manier, biedt het boek veel inspirerende voorbeelden en inspiratie door in te gaan op hoe organisaties die zo werken dat nu doen. Vanuit 3.0 denken valt ons vooral de nadruk op Congruentie op, door een continue reflectie op het dagelijks handelen (‘wat er is’) in relatie tot de ‘purpose’ en de gewenste organisatiewijze (‘gewenste uitkomst’). In die zin past het gedachtegoed dan ook feilloos bij hoe wij kijken naar organisatieverandering. Die inderdaad, als je dit allemaal doet, vanzelf gebeurt en hooguit af en toe wat begeleiding vraagt voor die reflectie.
Waar het spannend wordt, is wanneer hij beschrijft hoe (en of!) de weg vanuit het ‘oranje’ paradigma naar het ’teal’ eruit zou kunnen zien. En hoe het volledig die stap maken maar voor weinig organisaties is weggelegd. Terwijl de bezwaren die hij noemt (CEO staat er niet 100% achter of de board snapt/wil het niet) herkenbaar zijn, is het wat ons betreft ook interessant om te kijken wat tussenvormen zijn. Hoe kun je elementen wel degelijk toepassen, al dan niet in aangepaste vorm, ook al zijn de omstandigheden niet 100% ideaal? En zonder dat we allemaal tot een dieper spiritueel bewustzijn moeten komen? Volgens mij zien wij daar regelmatig minder vergaande voorbeelden van…
Het boek, en het gedachtegoed, zet absoluut aan tot nieuwe gedachten en ideeën, en een klein -idealistisch- deel van me zou best willen dat de wereld echt helemaal zo zou werken. Ik vrees alleen dat het niet voor iedereen opgaat.
Het boek is onder meer verkrijgbaar via Managementboek.nl.