Tips over organisatieverandering? Meld je aan voor onze Nieuwsbrief en krijg een gratis hoofdstuk uit Verandering 3.0

20 Keer afgesproken en nog doen ze het niet… 5 Stappen om je medewerkers wél in beweging te krijgen

“Ik zal het doen”, zegt Frits, de vriendelijke medewerker. “Deze week maak ik het overzicht van lopende projecten. Echt.” Het is een drukke tijd. Het overzicht maken schiet er al maanden bij in. Terwijl het echt nodig is. Juist nu het zo druk is. Op woensdag vraag je voor de zekerheid of hij er nog […]

“Ik zal het doen”, zegt Frits, de vriendelijke medewerker. “Deze week maak ik het overzicht van lopende projecten. Echt.”

Het is een drukke tijd. Het overzicht maken schiet er al maanden bij in. Terwijl het echt nodig is. Juist nu het zo druk is.

Op woensdag vraag je voor de zekerheid of hij er nog aan toekomt: “Ja hoor, deze week nog!”
Twee weken later: “Nog niet aan toegekomen, morgen, first thing.”
Na vier weken is er nog niks gebeurd.

Als je Frits er wederom op aanspreekt zegt hij: “Je hebt gelijk. Het is er tussendoor geglipt. Het zal niet meer gebeuren”.

En daarna gebeurt het gewoon wéér, met een andere opdracht. Van voren af aan.
Het is het zoveelste gesprek dat je met hem voert. En met anderen is het al niet veel anders.

Zodra jij wegloopt, lijkt het alsof de afspraken in een moeras wegzakken.

“Hoe kan dat toch???” Ze snappen het wel, maar ze doen het steeds niet…

Er kunnen natuurlijk allerlei oorzaken zijn:

  • Misschien was de afspraak toch niet duidelijk.
  • Misschien kan hij het gewoon niet. Ziet hij het belang er niet van in. Hoewel hij zelf zegt van wel…
  • Misschien kan hij de drukte niet aan. Maar hij krijgt het, door uit te stellen, alleen maar drukker. Dat weet hij zelf ook, alleen verandert er niks.

Wat ook kan, is dat jij veel te hard aan het werk bent. En Frits veel te weinig.

In dat geval is er hoop.
Er bestaat een bedrieglijk eenvoudig model dat uitkomst biedt. Doorloop de vijf stappen van het model. Zodat niet JIJ aan het werk bent, maar Frits. En alle andere Fritsen in je organisatie.
Nou ja… Jij werkt wel degelijk hard, maar op een heel andere manier. En met meer effect. Pas het toe, en je zal merken dat je enorm veel tijd en energie bespaart. Voor jezelf en je bedrijf.
‘The Five Minute Coach’. Mariette Castellino en Lynne Cooper beschrijven het uitgebreid in het gelijknamige boek.

In The Five Minute Coach brengen Lynne en Mariette een paar van de krachtige elementen uit Zuiver Communiceren terug tot een stap-voor-stap benadering voor coaches en leidinggevenden.

Stap 1: Vraag naar de Gewenste Uitkomst.
‘En wat zou je willen dat er gaat gebeuren?’

Stap 2:  Kies de beste uitkomst
Door vragen te stellen als ‘En wat gebeurt er dan?’, en ‘En wat trekt het meest je aandacht?’

Stap 3: Meer ontdekken over de uitkomst 
Met enkele Verhelderende Vragen maak je het steeds helderder. Het komt tot leven en wordt concreet.

Stap 4: Actieplanning
Je zet hem aan het denken over wat er allemaal moet gebeuren om dat te bereiken, en wat is dan de eerste stap?

Stap 5: Motiveren om actie te nemen
Na al dat harde werken, laat je hem in de herinnering roepen waar hij het ook weer voor doet: wat gaat het opleveren? Niet dat wat voor jou belangrijk is, maar juist dat waar hij energie van krijgt. Waardoor ‘ie het ook gaat doen.

Mariette en Lynne hebben al het voorwerk gedaan: ze geven per stap exact aan welke vragen je moet stellen en wat je moet doen. Doe je vooral niet meer dan dat (en dat is lastig zat), dan bereik je het meeste effect.

De crux is dat jij ook echt niet meer doet.

Waarom zeg ik dan toch dat jij hard moet werken? Terwijl ik ook zeg dat je bijna niets hoeft te doen?

Precies: Niets doen. Dàt is hard werken, joh, niets doen.

NIET reageren.
Zelfs NIET of nauwelijks aankijken.
NIET helpen om antwoorden te verzinnen.
NIET een andere vraag erbij stellen die jij, vanuit jouw wens en werkelijkheid, ook zo ongelofelijk interessant vindt. Etc etc

Zoveel dingen NIET doen, en wel het model volgen. Dat is echt keihard werken!

Het belangrijkst is natuurlijk wat al dat NIET doen oplevert.

Je doorbreekt de cirkel.

Je nodigt je medewerker uit, dwingt hem zelfs, om het echt zelf te
doen. ZELF te bedenken. ZELF te antwoorden. ZELF  te bepalen. Waardoor
het ook voor het eerst echt van hem ZELF wordt.

Frits moet eindelijk zelf nadenken over wat hij wil en hoe dit voor hem werkt. Hij moet zelf aan de bak.

De oplossingen die hij vindt, passen vervolgens ook echt bij hem. Met zijn eigen kronkels. Want die hebben we allemaal.

Hij bepaalt zelf wat zijn eerste stap is, waar hij zich ook echt aan commit.

Waardoor hij het ook gaat doen.

In al zijn eenvoud.

Best logisch eigenlijk.

Nu nog even doen…!

Wil je meteen aan de slag? Op onze kennisbank kun je de Nederlandse vertaling van de verkorte versie van de 5 minute coach downloaden.

print dit artikel

Thema: hoe verandert ons gedrag, al dan niet van nature?
Meer over dit thema

Eigenaarschap: het centrale principe in Veranderen 3.0. Overal & altijd.
Meer over deze van de 7 essentiële principes over Veranderen 3.0

About the author

Wendy Nieuwland is een van de partners van Gewoon aan de slag en mede auteur van het boek ‘Veranderen 3.0 - zeven essentiële principes voor organisatieverandering van binnenuit.’
2 Responses

Leave a Reply


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.