Tips over organisatieverandering? Meld je aan voor onze Nieuwsbrief en krijg een gratis hoofdstuk uit Verandering 3.0

‘Werkdruk was eerst vooral het probleem, nu onderdeel van de oplossing!’ – blijvend effect van Team Alignment

Opdrachtgever: Team Alignment bij Bethesda Ziekenhuis

Team Alignment voor Ziekenhuis - de lange termijn resultaten

Opdrachtgever: Team Alignment bij Bethesda Ziekenhuis

Team Alignment voor Ziekenhuis - de lange termijn resultaten

Een verpleegafdeling van het Bethesda ziekenhuis in Hoogeveen riep onze hulp in. Ze hadden jaren achter elkaar te maken gehad met een moeilijk werkbare situatie, en nu, met een nieuwe leidinggevende, wilde de groep stappen vooruit zetten.

Tijdens een teamdag doen we een team-alignment proces met ze.

Dat is even wennen voor de verpleegkundigen, want expliciet werken met metaforen, dat doet je niet elke dag met collega’s. Maar omdat we allemaal ongemerkt metaforen gebruiken, is de knop snel om, en wordt er hard en met plezier nagedacht over hoe het is als iedereen ‘werkt op zijn best’. En dat blijkt ertoe te doen, of het nu ‘zoals dansen in een groep’ is of ‘zoals in een formule 1 -team’, de beelden dragen veel over van wat er voor elk teamlid belangrijk is.

Wanneer er vervolgens onderhandeld is over die belangrijkste waarden in de groep wordt al snel duidelijk dat er ondanks alle verschillen ook veel overeenkomsten zijn. En dat blijkt wel, want binnen drie kwartier is er een teammetafoor gevonden is: Wanneer dit team werkt op zijn best, dan is dat net als een regenboog die gaat schijnen.

De metafoor wordt goed gecheckt, om ervoor te zorgen dat het echt een gedeeld beeld is, en de belangrijkste aspecten erin vertegenwoordigd zijn. Ook wordt nagegaan: en wat betekent dat voor wanneer we teruggaan aan het werk?

Want de metafoor geeft een richting en richtlijn, maar die komt vooral tot uiting wanneer deze vertaald wordt in de praktijk.

Gezamenlijk, maar ook ieder voor zich.

Na 3 maanden hebben we een vervolgbijeenkomst.

Afdelingshoofd Christel Paardekooper had het ook al geconstateerd. Het team geeft aan dat als gevolg van de teamdag de sfeer erop vooruit is gegaan. Dat er ‘meer lucht’ is. Mensen zijn beter in staat om dingen minder persoonlijk op te vatten. Er is meer oog voor elkaar, en het is veel makkelijker om elkaar aan te spreken. Natuurlijk zijn niet alle problemen opgelost, maar voor de regenboog is ook slecht weer nodig, dus het hoort er ook bij. Het team en de leidinggevende maken afspraken over wat de volgende stappen zijn. En die regenboog, die blijven ze in de gaten houden, want ze weten dat ze die samen maken.

Vijf maanden na de team-alignment dag gaat het nog beter met het team van het Bethesda ziekenhuis.

De sfeer blijft vooruitgaan. Problemen worden op een goede manier overlegd met Christel, en er zijn geen excessen meer. Christel zegt: ‘Het is leuk om te zien dat we, met een afdeling die niet soepel liep, er toch goed uitgekomen zijn. En dat zie ik, dat voel ik, maar ik zie het ook terug in de reacties van patiënten. Als voorbeeld Op het formulier ‘Dat wil ik nog even kwijt’, dat patiënten in kunnen vullen voor ze naar huis gaan, waren afgelopen kwartaal 13 complimenten en nog 4 verbeterpunten genoemd. Een flinke vooruitgang ten opzichte van hoe het eerder was. En de teamdag heeft daar duidelijk een positieve bijdrage aan geleverd.’

Na 6 maanden doen we een nameting van de effecten van de teamdag.

Gemeten zijn primair: het werkplezier, de onderlinge samenwerking en de mate waarin men elkaar onderling ondersteunt en de resultaten die de afdeling boekt. De totale waardering voor deze aspecten is flink vooruit gegaan: overall van 57% ‘goed’ eind 2009, naar 87% ‘goed’ eind juli 2010.

Voor een ieder heeft de teamdag in zekere mate en voor de meesten behoorlijk wat bijgedragen aan het behalen van bovenstaande doelen: 50% van de respondenten heeft de teamdag ‘veel’ bijgedragen aan het behalen van bovenstaande doelen, voor 39% ‘gemiddeld’, en maar voor 6% was het ‘weinig’.

De mate waarin men elkaar ondersteunt springt er als resultaat in positieve zin uit.

Niet alleen vinden alle respondenten dat de teamdag hieraan heeft bijgedragen, volgens de veruit de meesten heeft de dag hier zelfs ‘veel’ aan bijgedragen.

Daarnaast vragen we of de teamdag invloed heeft gehad op de contacten die medewerkers hebben met patiënten of op de relatie die zij hebben met het hoofd van de afdeling. De teamdag was hier niet specifiek op gericht, maar we waren wel benieuwd naar eventuele andere effecten van de teamdag. Wat betreft deze ‘secundaire doelen’ heeft de teamdag voor 22% ‘veel’ bijgedragen aan het behalen van de secundaire doelen, voor 33% ‘gemiddeld’. Een mooie bijkomende opbrengst dus.

Ook een jaar later is de positieve impact van de verandering nog steeds herkenbaar aanwezig.

Natuurlijk vraagt het onderhoud, maar dat kan het team nu zelf.

print dit artikel

Leave a Reply


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.