Met metaforen. Beeldspraak. Beelden. Hoe je het maar wilt noemen. Metaforen zijn kleine zip-files waarin ongelofelijk veel informatie zit. Als je weet hoe je die informatie boven water kunt krijgen. En hoe je ze kunt gebruiken als hulpmiddel in organisatie-ontwikkeling en verandertrajecten. In veel van de verandertrajecten die wij begeleiden werken we met metaforen. Niet […]
Met metaforen. Beeldspraak. Beelden. Hoe je het maar wilt noemen.
Metaforen zijn kleine zip-files waarin ongelofelijk veel informatie zit. Als je weet hoe je die informatie boven water kunt krijgen. En hoe je ze kunt gebruiken als hulpmiddel in organisatie-ontwikkeling en verandertrajecten.
In veel van de verandertrajecten die wij begeleiden werken we met metaforen. Niet die van ons, maar je eigen metaforen. Juist omdat daar zoveel van je onderliggende gedachten, aannames en je kijk op de werkelijkheid in schuil gaan.
In bijna al die verandertrajecten krijgen we op enig moment (meestal als het lastig wordt trouwens) de vraag:
“Waarom ‘moeten’ we nu eigenlijk een metafoor hebben?”
En wat kunnen we daarmee?
Ik kwam onderstaand filmpje tegen van een TED-ed (een voor mij nieuwe poot van de bekende TED talks waarin verhalen van onderwijzers worden ondersteund door animaties).
In het filmpje legt Jane Hirshfield, ondersteund door animaties van Ben Pearce, haarfijn uit hoe metaforen zoveel meer zeggen dan de abstracte woorden die we meestal gebruiken.
Hoe ze juist niet verhullen wat je wilt zeggen, maar het uitleggen in termen van de eerste laag van onze informatieverwerking: de laag van de zintuigen. Waardoor je gaat voelen, ruiken, proeven, zien of horen wat er bedoeld wordt. En het niet blijft bij begrijpen.
Oordeel zelf: helpt dit filmpje je begrijpen waarom het werken met metaforen in organisatieverandering zo effectief is?