Plezier als hefboom voor verandering Pedro krijgt de volle laag van zijn collega’s. Woorden zo hard als spijkers, en als blikken konden doden was hij nu al drie keer gereïncarneerd. De stemming in het programmaoverleg van De Innovatieroute is grimmig. Te grimmig, vindt Pedro. Met lichte wanhoop in zijn stem vraagt hij: ‘Jongens, hoe […]
Plezier als hefboom voor verandering
Pedro krijgt de volle laag van zijn collega’s.
Woorden zo hard als spijkers, en als blikken konden doden was hij nu al drie keer gereïncarneerd.
De stemming in het programmaoverleg van De Innovatieroute is grimmig. Te grimmig, vindt Pedro.
Met lichte wanhoop in zijn stem vraagt hij: ‘Jongens, hoe gaan we het ook een beetje leuk houden met elkaar?’
En dan gaan ze los, met voorzitter Anna -bijnaam Cruella de Ville– voorop:
‘Leuk? Leuk???
Doe niet zo naïef, man. Het bestuur hijgt in onze nek, want we moeten de concurrentie een hak zetten voor wij eronder gaan.
Dat schiet voor geen meter op.,We krijgen het niet eens voor elkaar om een simpele nieuwe werkwijze op alle afdelingen van de grond te krijgen.
Aan de bak. Dát is wat we moeten. Anders rollen onze koppen.
We zitten hier niet voor onze lol !!!’
Als de druk toeneemt, wordt plezier een luxe-item.
Dat komt wel weer als we weer wat lucht hebben. Toch?
Maar wat nou als je plezier wél aandacht geeft, ook als je tegenwind hebt?
Net als The Happy Activist – Matthijs Jaspers -, die duizenden volgers op social media initiatieven laat zien die de wereld weer een stukje beter maken. Crisis of geen crisis.
Het zijn niet alleen maar de heppie-de-peppie lifestyle goeroes die een lans breken voor plezier als business skill.
Steeds meer zakelijke no-nonsense types zetten plezier in de etalage.
Maken er zelfs hun werk van.
Voormalig CEO Bert van Dam richt zich met zijn compaan Chiel van der Linden op het verspreiden van positiviteit, onder meer in organisaties.
Aan de Berkely Universiteit kun je vakken in Happiness at Work volgen.
Natuurlijk wil je niet alleen maar Facebook-blije-types om je heen.
Daar ga je geen veranderslagen mee maken.
Met gewoon plezier wel degelijk.
Back-to-business dus. Hoe helpt plezier aan het realiseren van échte verandering (van gedrag dus)?
We nemen je mee in vijf manieren waarop plezier bijdraagt om die echte verandering in je organisatie te doen slagen:
1. Plezier nodigt uit om nieuwe dingen te doen.
Maak van de traptreden een piano, het liefst mét muziek, en ineens gaan mensen die dat nog nooit hebben gedaan de trap in plaats van de roltrap ernaast op.
Het is het bekendste voorbeeld van de fun theory.
‘Maak het leuk, dan gaan mensen het doen’ is het credo.
Eén van mijn favorieten zijn de peuken-bakken om te stemmen wie de beste voetballer ter wereld is: Ronaldo of Messi. Waardoor al die peuken niet meer op de grond terecht komen.
Misschien niet omdat je ineens een diepe motivatie voelt om je troep op te ruimen, maar het heeft wel effect. Mensen worden verleid tot ander gedrag. En daar begint het mee in verandertrajecten.
2. Plezier maakt dat je beter leert.
Voor verandering van binnenuit, zoals Veranderen 3.0, gebruik je het lerend vermogen van de mensen in je organisatie.
Plezier motiveert, het brengt je brein in de leerstand. Als je plezier hebt ben je nieuwsgieriger naar meer en andere kennis.
Als kers op de taart: al die kennis blijft ook nog eens beter plakken als je plezier hebt.
3. Plezier is aanstekelijk.
Edward Monkton laat het zien met zijn Pig of Happiness. Een heerlijk kneuterige animatie van een varkentje dat besluit vrolijk te worden en alle andere varkentjes met zijn vrolijkheid aansteekt.
Niet alleen plezier verspreidt zich. Wanneer je mensen met plezier werken, delen ze ook de voorbeelden van wat goed werkt waardoor anderen daar hun voordeel mee kunnen doen. En zetten ze hun schouders eronder om te verbeteren wat nog niet werkt.
Dat heb je keihard nodig om veranderingen op gang te brengen en te verstevigen.
4. Als je plezier hebt, zie je eerder wat al wel lukt.
Weinig zo dodelijk in een verandertraject als azijn-zeikerij.
Er is altijd wel iets te vinden wat nog niet goed gaat. Als je voor iedere keer dat iemand je daar haarfijn op wijst een euro kreeg, kon jij drie maanden gaan cruisen in de Pacific. Daar ben je met al die negatieve aandacht wel aan toe trouwens …
Maar er gaat ook heel veel wél goed. Als je met plezier aan het werk bent, zie je dat gewoon een stuk beter. Net als Monkton’s happy pigs.
Niet alleen goed voor de moraal om vooral dóór te gaan. Het is zeker zo belangrijk om te bevestigen en waarderen wat je wél wilt zien. Zodat anderen dat weer kunnen kopiëren.
5. Meer plezier werkt verbindend.
Met een beetje lol in je werkende leven ben je niet alleen maar bezig met je eigen sores. Je verbindt je ook met anderen.
Je deelt niet alleen die verjaardagstaart uit aan de hele afdeling, maar vraagt ook wat jij kan doen om hen te helpen om goed hun werk te doen. Veranderen doe je nou eenmaal niet in je eentje.
Als bestuurslid Ingrid dan toch weer met gestrekt been de vergadering binnenkomt met een wild plan, lach je samen eerst eens hartelijk om hoe ze volledig terugvalt in haar oude gedrag. Voor jullie kijken hoe dit een volgende keer wat subtieler kan.
Plezier is dus niet alleen voor de leuk, maar ook gewoon nuttig.
Meer aandacht voor plezier zorgt dat je sneller én prettiger veranderingen realiseert.
Je zit hier dus wel degelijk voor je lol.
Serieus.