Tips over organisatieverandering? Meld je aan voor onze Nieuwsbrief en krijg een gratis hoofdstuk uit Verandering 3.0

Hoe komt het dat medewerkers je niet snappen? (Ook al is jouw uitleg perfect)

“Dat kan niet”, zegt hij. Zucht. Ik vertel mijn man vol vuur over de prachtige hardlooproute die ik heb gevonden in het bos. Hij: “Maar als je daar rechtsaf gaat ben je gelijk terug op de Bosweg”. Ik: “Ik heb er toch echt net gelopen. En ik kwam helemaal niet terug op de Bosweg” Hij: “Kan niet.” […]

“Dat kan niet”, zegt hij. Zucht.

Ik vertel mijn man vol vuur over de prachtige hardlooproute die ik heb gevonden in het bos.

Hij: “Maar als je daar rechtsaf gaat ben je gelijk terug op de Bosweg”.

Ik: “Ik heb er toch echt net gelopen. En ik kwam helemaal niet terug op de Bosweg”

Hij: “Kan niet.”

Ik: “Nee, luíster nou. Je gaat het bos in. Dan kun je helemaal rechtdoor, maar er lopen óók twee zijpaden. Eerst een naar links en vlak daarna een naar rechts. Die moet je ingaan.”

Hij: “Nee, schat. Dat pad loopt met een bocht terug naar de weg. Je bedoelt vast een pad verderop.”

Ik: “Het pad heeft helemaal geen bocht. Hooguit kronkels.”

Mijn enthousiasme heeft plaatsgemaakt voor een slecht humeur. We hebben het eigenlijk wel door: we proberen elkaar heftig van ons eigen gelijk te overtuigen.

We praten volledig langs elkaar heen.

Na een tijdje pakken we de kaart erbij. Mijn man blijkt een ander deel van het bos in gedachten te hebben dan waar ik liep.

mapperTerwijl hij naar me luisterde probeerde hij alles te plaatsen op de kaart in zijn eigen hoofd.
Mijn ‘eerste pad’ werd het eerste pad op zijn kaart. Mijn constatering dat het pad geen bocht heeft beoordeelde hij als retorisch: “Bocht, kronkels, het is maar hoe je het noemt”.

Op het werk gebeurt dit aan de lopende band.

We hebben allemaal onze eigen kaart in het hoofd. Ons eigen beeld van de werkelijkheid. Hoewel onze kaart grotendeels bepaalt hoe we denken en wat we doen, hebben we het daar bijna nooit over met elkaar. Zo praten we vakkundig langs elkaar heen.

Als leidinggevende stel je ‘dat iedere medewerker geacht wordt om altijd het belang van de klant centraal te stellen’ maar je vergeet te vragen hoe de ‘klant centraal’-kaart van je medewerker eruit ziet.
Een adviseur vertelt je dat ‘deze organisatie zijn innovatiekracht beter moet inzetten om in de toekomst te overleven’ en vraagt niet of hij jouw kaart over ‘de toekomst’, ‘innovatiekracht’ of zelfs ‘deze organisatie’ mag zien.

Hoe doorbreek je dat?

670px-Draw-a-Map-of-an-Imaginary-Place-Step-5Onderzoek eens hoe de ‘kaart’ van je gesprekspartner eruit ziet. Wat is de werkelijkheid van waaruit je medewerkers, collega’s, klanten praten? Welke kaart zit er in hun hoofd? Blijf niet hangen in welles-nietes. Ga op onderzoek uit. Nieuwsgierig en open.

Laat je eigen kaart (tijdelijk) voor wat hij is en neem die van de ander als vertrekpunt. Je zult zien dat je veel sneller op de plaats van bestemming aankomt.

 

—————————————–
Ben je adviseur?
In een Masterclass Zuiver Adviseren kun je leren je hoe je de kaart van een ander kunt onderzoeken. En dat dit misschien simpel klinkt, maar nogal wat van je vraagt. Zoals je eigen ego aan de kant zetten en jouw ongetwijfeld zinvolle kennis en ervaring nog even laten voor wat ze zijn tot je de kaart van je klant voldoende kent.

 

print dit artikel

Thema: inzichten en inspiratie over hoe je leiding kunt geven in & aan verandering.
Meer over dit thema

Percepties onderzoeken: omdat je perceptie uiteindelijk je gedrag bepaalt.
Meer over deze van de 7 essentiële principes over Veranderen 3.0

About the author

Wendy Nieuwland is een van de partners van Gewoon aan de slag en mede auteur van het boek ‘Veranderen 3.0 - zeven essentiële principes voor organisatieverandering van binnenuit.’
2 Responses
  1. Wat ik heb gemerkt en dat is niet alleen bij werknemers maar ook in het algemeen dat mensen echt niet kunnen luisteren en dat niet doen(het lijkt wel automatisch). Liever praten dan luisteren dus. Misschien zit het in de prikkeling van je intresses. Als je wat intressants hoord luister je aandachtig, zo niet dan lijkt het wel of je hersenen doorgeven dat het niet belangrijk genoeg is waardoor je automatisch niet luisterd.

    1. Wendy Nieuwland

      Hallo Janice,
      Inderdaad: veel mensen (inclusief ikzelf en jij misschien ook wel?) luisteren slecht. Je bent vaak meer met je eigen verhaal bezig dan dat van anderen. Als het verhaal van een ander iets ‘wakker maakt’ van wat jij interessant vindt, ben je meer geneigd te luisteren. Alleen ook dan vaak alleen nog maar vanuit je ‘eigen kaart’ zoals ik in het blog beschrijf.
      Wat wel echt enorm helpt, is echt goed naar anderen luisteren en je eigen vertaling etc even aan de kant zetten. Als je anderen ook de ruimte geeft om hun verhaal echt te vertellen, komt er meer ruimte voor ook jouw verhaal bij hen.
      Succes!
      Wendy

Leave a Reply


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.