Tips over organisatieverandering? Meld je aan voor onze Nieuwsbrief en krijg een gratis hoofdstuk uit Verandering 3.0

“Voor ons geen metaforen”….

“Nee, dat met metaforen gaat voor ons niet werken, dat vinden die techneuten bij ons veel te soft”, vertelt de klant in een opdrachtbriefing. Okee, prima, we steken het verhaal wel meer conceptueel in. Als dat meer aansluit op de groep, gaan we het ook niet forceren. Hoe goed metaforen ook werken, het is een […]

“Nee, dat met metaforen gaat voor ons niet werken, dat vinden die techneuten bij ons veel te soft”, vertelt de klant in een opdrachtbriefing.

Okee, prima, we steken het verhaal wel meer conceptueel in. Als dat meer aansluit op de groep, gaan we het ook niet forceren.

Hoe goed metaforen ook werken, het is een middel, geen doel.

De klant vervolgt met een uiteenzetting van de situatie en de lastige situatie waarin ze zitten met een partner van ze. Na een paar vragen over hoe het precies zit, wie welke rol heeft in het geheel, waar ze nu staan en wat hij zou willen dat er gaat gebeuren, vertelt hij: “het is alsof ik een aannemer heb gevraagd om een huis te bouwen, en hij vindt dat ik er een zwembad bij moet bouwen, ook al kan ik geen zwembad betalen…”.

We gniffelen even: “handig hè, metaforen…”.

En gaan gewoon door zoals gepland. We stellen een programma voor, een mogelijke aanpak van hoe wij het gesprek weer verder vlot kunnen helpen trekken. De klant gaat akkoord, en we gaan aan de slag.

We inventariseren na een tijdje gepraat te hebben wat de aanwezigen nu als de kern van het probleem zien (op zichzelf ook al een metafoor…). Dat is nog best lastig te omschrijven. Tot iemand zegt:

“Zoals ik het zie, hebben jullie gevraagd om een Ferrari, maar willen jullie maar een Fiat betalen”.

Waarop iedereen instemmend knikt en aanvullende elementen van het beeld aandraagt.

“Vertel ons wat voor auto we volgens jullie wel voor dit geld kunnen kopen”, “hiervoor heb je een Fiat die niet eens de snelweg op kan”, “we moeten wel zorgen dat we aan het eind ook nog de wielen kunnen kopen”. En zo gaat het door.

We schetsen het beeld ook nog met een paar tekeningen, en weten vervolgens met elkaar precies waar het eerste gesprek over te voeren valt. De angel van het verhaal is gevonden, we weten waar aan te werken valt!

Zo verandert een dag zonder metaforen toch in een dag vol beelden….!

print dit artikel

Benieuwd naar werken met metaforen in Veranderen 3.0?
Meer over deze van de 7 essentiële principes over Veranderen 3.0

About the author

Wendy Nieuwland is een van de partners van Gewoon aan de slag en mede auteur van het boek ‘Veranderen 3.0 - zeven essentiële principes voor organisatieverandering van binnenuit.’

Leave a Reply


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.